Sonja Hesslow Sowlmate Galleri Duerr Affordable Art Fair Stockholm 2014

Rolemodels Hesslow Harris and Cocopipes

Cocopipes Galleri Duerr 8 maj

Cocopipes

Leah Harris Music Galleri Duerr 8 maj foto: Lotte Johansson

Leah Harris

– Jag kunde skapa bilder utifrån min fantasi vilket innebar att jag var unik med mina bilder eftersom ingen annan har precis samma fantasi som mig. 

Det var så hon sa Sonja Hesslow en av Sveriges just nu mest spännande kvinnliga fotografer när hon berättade hur hon upptäckte Photoshop.

Åh! sa jag när jag hittade henne i senaste upplagan av Fotografernas bästa bilder. Hon skulle passa så bra här hos oss på Galleri Duerr med sina vackra surrealistiska bilder och vilken förebild sedan, i en tid där unga tjejer i olika media ofta framställs som menlösa objekt man kan göra lite som man vill med.  Deborah Duerr höll med men såg lite skeptisk ut,

– Hur ska vi få in henne med så kort varsel?

En hel månad kvar tänkte jag som är van att jobba med ännu tajtare förutsättningar och inte kan låta bli att försöka, särskilt som pop-up-arts blivit lite av vårt koncept. En dag senare hade vi bokat in mötet med Sonja Hesslow, ytterligare två dagar senare satt vi i soffan alla tre på Galleri Duerr och nickade samstämmigt. Vi hade haft turen att Sonja Hesslow befann sig i Stockholm på jakt efter ett galleri innan avresa till New York, med målet att synas så mycket som möjligt.

– Jag gillar er idé om att lyfta kvinnliga kreatörer och att låta olika konstarter berika varandra, sa Sonja Hesslow. Faktum är att jag redan funderat över att jobba tillsammans med någon skribent och att låta en musiker tonsätta mina bilder men till er utställning den 8 maj hinner jag inte få till det.

Jag hade sett en bandplåtning av Sonja Hesslow, vad med om jag skulle fråga någon av våra artister om de vill tolka någon av Sonja Hesslows bilder, skulle det vara okej.

– Absolut! Utropade Sonja Hesslow och jag satte igång med att skriva en presentation av Sonja Hesslow.

Samma dag kontaktar jag kanadensiska Leah Harris, musiker ut i fingerspetsarna och spelar här samma dag som Sonja Hesslow ställer ut och som bjudit in några andra kvinnliga artister till duett.
– Great I would love that! Var svaret vi på stående fot fick, ungefär samma reaktion som efter att jag gjort personporträttet på Leah Harris, som ännu en förebild.
-I love it!
Personporträtt är för övrigt också något som börjar bli lite av vårt koncept.

En vecka senare tar min intuition mig till en konsert med Cocopipes. Mademoiselle Coralie Söderbäck, kallad Coco av vännerna i Frankrike, därav namnet Cocopipes och så för stämman förstås. Det är denna Bourdouxbördiga kvinna, vars djup i röst och låtar får manliga toppmusiker att flockas runt henne, precis som andra toppmusiker sluter upp runt Leah Harris soulröst och outstanding pianospel.

– Och du kan inget om musik, säger du, viskar en garvad manlig musiker i mitt öra Lika förvånad blir den kvinnliga pedagogen från Musikskolan Lilla akademien och innehavare av Galleri Duerr. De hade övertalats att följa med utan att veta att jag själv inte hört henne sjunga en enda av sina låtar. Ibland har man bara en känsla utifrån några vaga parametrar att det här måste vara bra och träffar så rätt. Nu väntar vi lika spänt som ni på resultatet av den här mixen. Vad som mer dyker upp den 8 maj har vi ingen aning om, kvällen formas som vanligt under kvällens gång utifrån er som väljer att med- och samverka med oss. Klart är att kl. 16 slår vi upp portarna där vi visar Sonja Hesslows bilder, kl. 18 spelar en ny Songwriter, kl. 19 spelar Leah Harris med gäster, kl. 20 går Cocopipes på och därefter hoppas vi på ett härligt avslutande jam, det vore väl kaxigt om några av alla fantastiska kvinnliga musiker tog med sina favoritinstrument. Sist hade vi fantastiska manliga musiker som blev sittande på scen timme efter timme och såg ut att ha ganska trivsamt tyckte jag tillsammans med alla dessa kvinnor som avlöste varandra. Själv kör jag som vanligt lite storytelling utifrån kvällens gäster och på temat – att vara passionerad och förebild. Sharing is caring. 

Tack till JAM som hjälper oss i vårt arbete genom att låna ut PA, micar och högtalarsystem och tack till Musikskolan Lilla Akademien för ert fantastiska elpiano (ni vet dom som skolat allt från Darin till klassiska musikunder).

Personporträtt på samtliga hittar du under fliken Artists & Musicians.

Leave a Reply

