“INNAN MÖRKER FALLER”, Maikel Domínquez Baster

Galleri Duerr presenterar med stolthet den unga Kubanska konstnären Maikel Domínquez Baster med sin första solo utställning i Sverige. Maikel kom till Stockholm för mindre än ett år sedan för att studera sin sista termin på Konstfack som utbyttesstudent.

VERNISSAGE: torsdag, 3 oktober, kl 17-20

Image

Jag återhämtar mig från en resa. En förflyttning där min kropp transporterats i småbitar. Fragmenten valde sina egna vägar, ritade sina egna universa och befriade sig. Under resans gång befann sig kroppen överallt samtidigt – ett under. Sakta fortsatte bitarna att dela sig tills de inte längre var organ utan bara celler. Varje bit av min kropp ville sin egen väg. På så vis befann jag mig snart i många världar utan att vara hel i någon. Men allt har ett slut och jag återfick min gestalt igen.

Det är lätt att hallucinera när man låtsas vara sig själv. Rekonstruk-tionen gav upphov till en ny skapelse, en återfödelse. Det finns inget sätt att fastställa om alla bitar åter fallit på plats. Att rekonstruera sig själv är en oöverträffad och smärtsam njutning. Kanske, kanske hittar du någonstans en vilsen bit, den som gör dig unik.

Än finns det mycket tomhet i min nya kropp. Jag utforskar små varelser, dofter och tankar som en oskyldig, tusenårig nyfödd. Formellt sett är de bara avlägsna småbitar, som propsar på att få spela huvudroller i mitt nya liv.

Leave a Reply

